sobota 12. ledna 2013

Tip: Správa číselníků v organizaci

Tak jsem zde s prvním tipem pro Vás.
Předně si ujasněme, tento tip není PR či reklama, je to moje zkušenost s tímto nástrojem z praxe...a nemám problém doporučit nástroj, který je podle mě použitelný a má velký přínos pro firmu. Nejen z pohledu dlouhodobé udržitelnosti řešení.

Pokud děláte v podnikovém IT u větší firmy, tak jste se už určitě setkali s potřebou konsolidace centrálních číselníků. Nejčastěji se řeší buď in-house vývoje nějaké formulářovky, nebo zakázkou, které je zlatou pšenkou pro dodavatele (ve smyslu never ending story). Řešení vytvořené za peníze jednoho zákazníka je pak relativně lehce prodatelné dalším zákazníkům.

Když jsem v jedné firmě dělal průzkum trhu, kupodivu jsem toho moc nenašel, i když jsme hledal poměrně usilovně, tak co jsme našel byly složité nástroje (většina řešení pro master data správu), nebo naopak moc jednoduché a nebo nepřenositelné (dobré např. pro oblast finančního plánování, ale reálně nepoužitelné pro správu klasických číselníků).

Díky své minulosti jsem se pak dostal k nástroji  RDM Ataccama. Musím říct, že mě hodně oslovila jednoduchost a hlavně filosofie - je to velmi pěkná ukázka metadata based vývoje - vše je generováno na základě metadat a pravidel, kompletní jendoduché a přehledné GUI.



V rámci PoC jsme během 10 MD udělali cca 30 číselníků (cca 20 kódovníků + 10 číselníků), které bylo možné překlopit obratem na produkci. Pod pojmem udělali myslím ve smyslu, že byly naplněné, s plně fungujícím GUI, přístupovými právy a procesem validace, schválení a publikace dat. Iniciální plnění jsme prováděli přímo do DB (jsem databázista :o), má to i aplikační importy).

Abych zde jen nepěl chválu, tak nástroj prochází kontinuálním vývojem, což je z mého pohledu dobře, protože je možný sběr zpětné vazby od zákanzíků a vylepšování funguje dobře, ale současně je i živý. Nezaškodilo by trošku více end user testů.

Po cca 2 hodinové instalaci a hodinovém zaškolení v něm byla schopná plnohodnotně vyvíjet číselníky vývojářka, které měla číselníkový background a znalost SQL.

Nástroj není zadarmo, ale z mého pohledu velmi dobrý poměr výkon/cena. A hlavně kupujete produkt, který může spravovat Vaše interní IT resp. osoba pověřená bez znalosti programování atd...

Pokud řešíte podobný problém, doporučuji zahrnout do výběrového řízení i tento produkt. Pokud máte tip nebo zkušenost s podobně filosoficky postavenými nástroji, budu rád za odkaz.

Aktuálně řeším potřebu tvorby kompletních jednoduchých webových aplikací a opět bych rád metadata based :o)

Pěkný den

Žádné komentáře:

Okomentovat